Opdeling in segmenten
Hoewel de meeste klantencontacten dezelfde kenmerken hebben, zijn ze niet precies
hetzelfde. Het is dus niet aangewezen om al je contacten onder te brengen in één lijst of
groep. Als bedrijfsmanager moet je er voor zorgen dat de juiste boodschap bij de juiste klant
terecht komt. Met andere woorden, de berichten die je naar je klanten verzendt, moeten
afgestemd zijn op hun specifieke behoeften en wensen.
Veel te veel ondernemers gooien al hun mogelijke klanten en bestaande klanten op
een hoop en sturen hen massaal hetzelfde bericht. Wil je er zeker van zijn dat jouw
klantenopvolging effectief is, dan zorg je ervoor dat elk bericht een persoonlijk karakter
heeft.
Bekwaamheid
Een goede opvolging moet waardevolle informatie bevatten. Bezit je boodschap geen belangrijke informatie, dan zal de belangstelling van je klanten snel afnemen. Uit je boodschappen moet je waarde als expert spreken en tonen dat je hun vertrouwen waard bent. Dit kun je alleen bereiken met het verschaffen van de juiste en begrijpelijke informatie.
Vertel de waarheid. Het verkoopsproces is verwarrend en intimiderend voor je klanten. Zij willen uw woord. Geef hen de informatie die ze nodig hebben en het vertrouwen zal groeien. Help hen. Wees hen van dienst. Voorzie hen van je deskundige begeleiding en je klanten zullen je ervoor waarderen.
Herhaling
Het is een vaststaand gegeven dat mensen keer op keer hetzelfde moeten horen alvorens het tot hen doordringt. Een goede follow-up is niet anders. Als zaakvoerder ken je je producten als je broekzak. Maak niet de fout te denken dat klanten dit wel doen na het lezen van je eerste boodschap. Maak niet de fout te denken dat een mogelijke klant je boodschap van de eerste keer begrepen heeft. Vertel hem je verhaal opnieuw en opnieuw en opnieuw.
Variatie
Dit betekent niet dat je telkens een ander verhaal moet brengen. Vertel consequent je boodschap, maar gebruik verschillende kanalen. Om je verkoopsresultaten te optimaliseren moeten uiteenlopende media zoals direct mail, e-mail, telefoon, fax of Multi media. Sommige klanten en mogelijke klanten gaan reageren op brieven, anderen op mails en weer anderen op fax of telefoon. Je genereert alleen uitstekende resultaten wanneer je potentiële klanten de kans geeft te reageren via verschillende kanalen.
Automatisering
Het grootste probleem bij de opvolging van je klanten is tijd. Opnieuw contact opnemen met je klanten kan weken duren. Vandaar dat weinigen tot niemand de uitdaging aangaan. Enkelen trachten zelf de klus te klaren maar ervaren vlug de immense inspanning die dit met zich mee brengt. Maar er zijn oplossingen. Het enige wat je nodig hebt is het juiste sofware programma om van je klantenopvolging een waar meesterwerk te maken.
Omdat automatisering het sluitstuk is van een complexe strategie behandelen we dit
onderwerp in een volgend hoofdstuk.
Een goede klantenopvolging hoeft niet moeilijk of lastig te zijn. Je moet alleen een manier vinden om het op een goede manier te organiseren. Of je nu iemand inhuurt om mee te helpen de berg brieven te versturen of je schaft je een goed software programma aan, het maakt niet uit. Doe het gewoon. Zonder een goede opvolging, verkrijg je geen stabiliteit in je onderneming. Wat je in de plaats krijgt is een niet aflatende wedren naar de volgende kandidaat klant. Wat je in de plaats krijgt is chaos.
Indien je de vrijheid zoekt om meer te doen dan alleen maar klanten binnenhalen, moet je de juiste waarde kunnen inschatten van duidelijk omkaderde opvolgingslijsten, moet je er een performante centrale database op nahouden en een accurate klantenopvolging op regelmatige basis uitbouwen.