Straffen
Eén van de meest fundamentele regels in de opvoeding luidt als volgt: ongewenst gedrag moet je bestraffen en gewenst gedrag moet je belonen. In gelijk welke relatie is deze fundamentele regel van kracht, zowel in het privé leven - en niet alleen tussen ouders en kinderen – als in het beroepsleven – en niet alleen tussen baas en medewerker.
Ongewenst gedrag
Je hebt een overeenkomst om het huishoudgeld te delen. De partner stort zijn bijdrage steevast te laat en je bent het beu om er voortdurend op terug te komen. Je hebt een afspraak met je collega op het werk over elkaar aflossen tijdens de lunchpauze. Jij luncht van 13.00 tot 14.00 uur. De collega luncht van 12.00 tot 13.00 uur maar komt steevast een kwartier te laat. Je wilt dat de collega zich aan de afspraak houdt. De salesmanager vraagt zijn verkopers om de weekrapporten tijdens het weekend te mailen zodat hij alle informatie maandag om 8.00 uur in zijn mailbox heeft. Eén van de verkopers stuurt zijn rapporten dikwijls te laat zodat de Sales manager zijn voorbereiding voor de stafmeeting van 11.00 uur niet kan afwerken.
Hoe ontstaat ongewenst gedrag?
Mensen leren zowel gewenst als ongewenst gedrag. Dat komt uit onze kindertijd. We leren zowel goede als minder goede dingen uit onze omgeving. Mensen leren ook van het voorbeeld van anderen. Kinderen, collega’s, verkopers leren dus van elkaar.
Daarom is het zo belangrijk ongewenst gedrag onmiddellijk te bespreken want anders pikken anderen het slechte voorbeeld op. Het is immers makkelijker de ongewenste dingen te leren dan de gewenste. Dat kan iedere leidinggevende getuigen. Door niet in te grijpen verspreid het ongewenst gedrag en verziekt de sfeer. In extreme gevallen kan dat tot anarchie leiden. De leiding is dan de leiding kwijt.
Hoe pak je het aan?
Regel 1: Laat geen enkele vorm van ongewenst gedrag passeren. Reageer van bij de eerste keer. Je hoeft niet persé “stante pede” te reageren want dikwijls spelen er ook emoties en dan reageer je verkeerd. Je kan er ook later op terugkomen, als je zelf je evenwicht terug gevonden hebt. Toch is het aangeraden zo snel mogelijk te reageren. Hoe meer tijd over heen gaat hoe meer het voorval oude koek wordt.
Regel 2: Benoem het ongewenst gedrag. Jij vindt de vergadering misschien belachelijk, maar ik vind ze belangrijk. Hou oogcontact.
Regel 3: Vraag een verklaring van het negatief gedrag. Waarom doe jij zo? Wat stoort je? Wat is er aan de hand? Op die manier maak je de zaak bespreekbaar.
Regel 4: Als dat niet lukt grijp dan pas naar andere manieren. Als de fase van het bespreken niet helpt dan moet je alternatieven proberen.
Welke “straffen” kan je gebruiken?
Fysieke bestraffing is ontoelaatbaar.
Als je dader bent, dan doe je er goed aan een psychiater te raadplegen. Als je slachtoffer bent van fysieke bestraffing ben je aan jezelf verplicht om de relatie onmiddellijk te verbreken. Maar er bestaan vele vormen van toegelaten bestraffing, zoals, in een zekere gradatie
- non-verbale afkeuring, (kijken, afkeurend kijken, stem verheffen)
- verbale afkeuring, (zeg dat het gedrag stoort)
- verbieden, (de verkoper mag niet meer...
- afnemen, (neem speelgoedjes af)
- opleggen, (verplichte bijkomende taak opleggen)
- uitsluiten (de verkoper mag niet mee op training).
- negeren
-
Een goede regel is en blijft, om snel te reageren. Teveel zien we managers niet reageren in het begin, tot het hen plots te veel wordt en ze reageren dan overdadig. Uit eigen frustratie. En als je uit eigen ergernis reageert, als je dat uitstraalt, dan ben je waarschijnlijk niet goed bezig.