Wat playboys en verkopers van elkaar kunnen leren (1)

- Hé zeg, wat drink jij? of

- Ha, een nieuw gezicht. Ik heb je hier nog nooit gezien. ’t Is maar goed dat je al direct weet dan ik Danny ben. Ik kom hier elke week … (blablabla). of

- Amaai, gij ziet er een tof dingeske uit. Pas maar op want ik heb vandaag een paar plannekes waar dat ge van zou verschieten, tenzij natuurlijk, dat ge eens iets speciaal wil meemaken … (blablabla).

 

Verkopers pakken het al even onhandig aan.

- Goeiedag meneer. Ik ben Danny De Schutter van ABC. Wij maken vooral … voor de de KMO’s. Ja, we zijn vijftien jaar geleden van start gegaan en ondertussen zijn we uitgegroeid tot dé belangrijkste speler in België. … (blablabla).

 

Waarom werkt deze aanpak niet? Omdat de playboy en de verkoper in beide voorbeelden van zichzelf uitgaan. Van hun verhaal. Ze beseffen niet dat mensen geen interesse hebben in het verhaal van een ander. Mensen zijn enkel geïnteresseerd in hun eigen verhaal. Als we dat eenmaal weten dan wordt kennis maken met een onbekende veel makkelijker.

Op de betere manier om contacten leggen

We moeten dus uitgaan van het verhaal van de andere. Dat kan maar op één manier door te beginnen met een vraag. Of de playboy nu op de afterwork party kennis wil maken met een gezicht dat hem aantrekt of de verkoper wil contacten leggen op het netwerkevenement, in beide gevallen kunnen ze op dezelfde manier te werk gaan.

Playboy: Hé, goeie avond. Mijn naam is Danny. En wie ben jij?

Zij: Ik ben Liesje.

Playboy: Liesje? En mag eens vragen Liesje, wat heeft jou vanavond tot hier gebracht?

Verkoper: Goede avond meneer. Ik ben Danny De Schutter van ABC. En wie bent u?

Hij: Ik ben Pierre De Deken van XYZ.

Verkoper: Prettig met u kennis te maken meneer De Deken. Mag ik eens vragen, wat heeft u eigenlijk van avond tot hier gebracht?

 

De sleutel tot succes

Alles je vlot wilt kennis maken met onbekenden dan zeg je wie je bent en stelt een eerste open vraag. Vermijd om uitgebreid over jezelf te praten want daaraan in niemand geïnteresseerd.

In de volgende aflevering vertellen waarom die eerste vraag zo belangrijk is en hoe het proces dan verder verloopt.

Contact

  • Herssens Business Mentorship bvba

  • S Dupuisstraat 26, 5/1

  • 8300 Knokke

  • België

  • BTW : BE 860 305 470

  • IBAN BE08 0014 0684 0813

  • Samac bvba

  • Priorijlaan 16

  • 2900 Schoten

  • België

  • BTW : BE 461 556 583

  • IBAN BE72 0014 8242 3516