Serge Proost is een «doener». Heeft een sterke «hands-on» mentaliteit en heeft in verschillende bedrijven alle carrière stappen doorlopen van beginnende verkoper tot regiodirecteur van een internationale groep.

    Zijn 30-jarige ervaring is de directe basis om als Business Development Mentor binnen « herSSenS ° Mentorship» verkopers en zaakvoerders te ondersteunen in hun ontwikkeling. Zijn toegevoegde waarde ligt hem in het optillen van de prestaties van elk van de verkopers en andere medewerkers in functie van hun reëel potentieel met onmiddellijk en blijvend effect op de rentabiliteit van de onderneming.

    Gestart als B2C verkoper heeft hij al vlug de sales smaak te pakken en snel maakt hij de stap om op nationaal en internationaal niveau te kunnen werken. Zijn talen en ook zijn vakkennis brengen hem in Nederland, Luxemburg en Frankrijk waar hij verantwoordelijk is voor de training van commerciële mensen in de verkoop van technische producten.

    De interesse en gedrevenheid in de verkoop brengt hem verder in de retail business B2B als regiomanager. Dankzij zijn sterke sales follow-up en methodiek wordt hij al snel opgemerkt en krijgt hij de kans om een commercieel team aan te sturen als salesmanager. Van zodra hij deze verantwoordelijke positie had was Serge sterk overtuigd van het belang van interne en externe opleiding. Dus stond hij aan de basis van een opleidingstraject waarbij de evolutie kon gemeten worden van de medewerkers en waarbij er ingespeeld werd op specifieke individuele noden. Serge was eveneens de ondersteuner bij de ontwikkeling van de opleiding van het volledige verdeler netwerk van verschillende importeurs. Met zijn kennis over CRM was hij een gevraagd lid van werkgroepen in verschillende bedrijven.

    Hij wordt dan later gevraagd om als regiodirecteur de operationele verantwoordelijkheid te nemen over 5 vestigingen elk met een aantal verkopers. Hij optimaliseert er de salesprocessen en past lean management toe op verschillende takken van het bedrijf met een positief bottom-line effect als gevolg. De directe verantwoordelijkheid over verschillende verkopers bracht hem er tot het inzicht dat er zeer uiteenlopende prestaties per verkoper zijn, ondanks identieke commerciële troeven en producten.

    «Een gestructureerde en gefundeerde aansturing van verkopers is dus geen luxe!»